Cèdula d’habitabilitat habitatge

Quant costa la cèdula d’habitabilitat i qui la necessita? Guia de preus 2021

Tenim els millors preus en Cèdula d’habitabilitat. Compara els nostres tècnics en cèdula d’habitabilitat i tria el que millor s’adapti a les teves necessitats. No paguis més per la cèdula d’habitabilitat de la teva casa.

A Avanti presentem una comparació del cost de tramitació d’una cèdula d’habitabilitat. El preu de la cèdula d’habitabilitat oscil·la entre els 60 i els 100 euros, depenent de la ciutat o província on es trobi el pis. Esbrini GRATIS quant li costarà la seva cèdula d’habitabilitat.

Al preu anterior cal afegir les taxes que aplica l’ajuntament per a l’expedició d’aquest document, que poden variar entre 20 i 120 euros en funció del nombre d’habitants. El preu total de la cèdula d’habitabilitat seria llavors la suma dels honoraris del tècnic que inspecciona l’immoble i emet la cèdula d’habitabilitat i els honoraris de l’ajuntament.

Preus d’una cèdula d’habitabilitat

Tipus de cèdulaPreu
Llicència de primera ocupació2.000 €
Cèdula d’habitabilitat per a pis95 €
Cèdula d’habitabilitat per a un habitatge unifamiliar120 €
Cèdula d’habitabilitat per a local comercial150 €

Aquests preus són orientatius i poden variar en funció de diversos factors segons la mena de treball.

Informació útil

cuanto cuesta una cédula de habitabilidad
El preu mitjà de la tramitació d’una cèdula d’habitabilitat és de 120 euros, però varia en funció de les característiques de cada cas. Les dades que han de figurar en una cèdula d’habitabilitat són la direcció de l’immoble, la seva superfície, les habitacions o espais que componen l’habitatge, el seu límit màxim d’ocupació i les instal·lacions disponibles.

Què és una cèdula d’habitabilitat i quant costa?

En què consisteix una cèdula d’habitabilitat?

La cèdula d’habitabilitat pot descriure’s com el document que acredita els requisits mínims d’habitabilitat que han de complir tots els apartaments, bungalows, hotels, apartahotels i/o immobles similars, encara que a Espanya és competència de les comunitats autònomes, on aquests requisits mínims d’habitabilitat es regulen per decret.

És molt important consultar la normativa de la comunitat autònoma en la qual es troba l’immoble o recórrer als serveis d’un professional per a comprovar els passos a seguir per a obtenir la cèdula d’habitabilitat. Com en totes les matèries les competències de les quals estan transferides, cal tenir en compte les diferències entre les diferents regions, ja que, per exemple, en alguns casos s’ha cedit la competència als municipis i en uns altres fins i tot s’ha suprimit, com ha succeït recentment en la Comunitat de Madrid amb el Decret 111/2018 del Consell de Govern de 26 de juny, pel qual se suprimeix la cèdula d’habitabilitat en l’àmbit de la Comunitat de Madrid, o anteriorment a Andalusia, Castella-la Manxa, Galícia o Castella i Lleó.

En qualsevol cas, cal tenir en compte que es tracta d’un document administratiu oficial relatiu a una propietat i que és obligatori i necessari per a la posada en marxa i el registre dels serveis d’aigua, telecomunicacions, electricitat i gas, així com per al lloguer o la venda d’una propietat. Per això, abans de signar un contracte de lloguer, traspàs, compra, venda, etc., és aconsellable comprovar si l’immoble disposa de la corresponent cèdula d’habitabilitat.

També és possible que hagi de presentar-la al seu ajuntament quan sol·liciti un habitatge.

Quina informació conté la cèdula d’habitabilitat?

La informació continguda en la Cèdula d’Habitabilitat, així com el nom del sol·licitant, són detalls dels requisits mínims establerts per la llei:

  • L’altura lliure dels sostres.
  • La superfície total utilitzable.
  • El nombre de persones permeses a la casa.
  • El nombre de parts o habitacions que componen l’habitatge.

Encara que es tracta d’una informació limitada continguda en el propi document, la seva importància radica en el fet que és l’únic document que garanteix i justifica que un habitatge té o ha tingut les condicions necessàries de confort per a viure en termes de ventilació, il·luminació, grandària mínima, cuina i bany, així com la presència d’instal·lacions de serveis essencials.

Quant costa sol·licitar una cèdula d’habitabilitat?

Evidentment, el cost de la cèdula d’habitabilitat pot variar en funció de la mena d’habitatge i de si es tramita contractant un professional, si es tramita per l’interessat o si estem en un cas en el qual no s’ha eliminat l’obligació d’aquest document. Així, en el primer cas, el cost pot rondar els 120 euros, en el segon pot variar de 25 a 50 euros del cost de les taxes establertes i en el tercer cas pot ser gratuït perquè no és necessari tramitar aquest document.

Quins documents són necessaris per a tramitar la cèdula d’habitabilitat?

És important distingir els tipus de cupons d’habitabilitat que existeixen. Les cèdules d’habitabilitat s’expedeixen tant per als habitatges de nova construcció o de primera ocupació, com per als habitatges existents o de segona ocupació. Encara que existeixen petites diferències de tractament, ja que aquests tràmits estan regulats per la normativa de cada comunitat autònoma, en general, es requereix la següent documentació per a presentar-los davant l’administració corresponent:

Per a les cases de nova construcció

  • Formulari de sol·licitud estàndard.
  • Certificat d’inspecció de l’edifici aprovat per organismes professionals (arquitectes i dissenyadors o topògrafs professionals).
  • Permís de primera ocupació expedit pel municipi.
  • Fotografies de la façana principal completa.
  • Formulari 902 d’inscripció en el registre de la propietat.
  • Certificat de telecomunicacions (en edificis de més de 2 unitats).
  • Prova del pagament de l’impost.

Per a habitatges existents o secundaris

  • Formulari de sol·licitud estàndard.
  • Prova d’ús de l’habitatge. En aquest cas, se sol justificar mitjançant una escriptura si s’és propietari o usufructuari, o mitjançant un contracte d’arrendament si s’és inquilí.
  • Justificant del pagament de la taxa.

Preguntes freqüents en sol·licitar un permís d’habitabilitat

Quina és la diferència entre una cèdula d’habitabilitat i un permís de residència principal?

  • La cèdula d’habitabilitat és un document administratiu que certifica que l’habitatge compleix els requisits mínims per a ser utilitzada com a residència. La seva regulació i concessió correspon a les Comunitats Autònomes i, en alguns casos, als municipis, sense perjudici de les Comunitats Autònomes en les quals s’hagi suprimit.
  • La Llicència de Primera Ocupació (LPO), per part seva, és un permís administratiu que té per objecte protegir la legalitat urbanística i verifica essencialment que l’estructura s’ajusta a la llicència d’obres aprovada en el seu moment, així com a l’ús autoritzat.

Qui ha de sol·licitar una cèdula d’habitabilitat?

En general, els propietaris, arrendadors o ocupants d’habitatges o allotjaments de qualsevol tipus, o el propietari de l’habitatge que l’ocupa personalment, estan obligats a sol·licitar una cèdula d’habitabilitat. No obstant això, sempre és recomanable consultar a l’administració corresponent de qualsevol comunitat autònoma per a evitar sorpreses indesitjades.

Cal tenir en compte que quan l’habitatge es transmet per venda, arrendament o cessió d’ús mitjançant escriptura pública, el notari ha de comprovar també l’existència de la cèdula d’habitabilitat i incloure-la en l’escriptura.

En el cas que aquest habitatge o allotjament tingui defectes d’habitabilitat corregibles, s’ordenaran per l’Administració les obres oportunes per a esmenar els defectes, amb un termini d’execució d’aquestes, sense el qual no es podrà expedir la cèdula d’habitabilitat.

L’ús o lloguer de l’habitatge o allotjament sense haver obtingut prèviament la cèdula d’habitabilitat, o sense haver-la renovat quan la cèdula expedida hagi caducat, podrà donar lloc a les responsabilitats i sancions previstes en la llei.

Quan es renova una cèdula d’habitabilitat?

Per a determinar la data de caducitat d’una cèdula d’habitabilitat, és necessari consultar la normativa específica de cada comunitat autònoma. Per exemple, a Cantàbria, s’ha establert que la cèdula d’habitabilitat ha de renovar-se cada vegada que es produeixi un canvi de titular del lloguer o d’ocupació, en el cas dels pisos.

  • En qualsevol cas, la cèdula d’habitabilitat de les instal·lacions d’allotjament, com a hotels, hostals, pensions, etc., té una validesa de cinc anys, transcorreguts els quals ha de sol·licitar-se una nova cèdula d’habitabilitat a partir de la data de l’última expedició.
  • En el cas d’apartaments, bungalows i altres allotjaments similars, el període de validesa és d’un any.
  • No obstant això, en altres comunitats autònomes, el període de validesa depèn de la regió o fins i tot de l’any en què es va obtenir la cèdula d’habitabilitat i pot ser de 10, 15 o 25 anys.

Si el certificat està en vigor i s’ha perdut, és possible, en la majoria dels casos, sol·licitar un duplicat del certificat a l’autoritat competent.